ivfpappan.se

Sri lanka del 2: gravidäventyr

I fredags dansade vi in i v 19,nu har nästan halva graviditeten gått.

Fortsättning på vår härliga Sri lanka-resa …

Efter en magisk tid på stränderna och havsäventyr mm begav vi oss ca 3 timmar med en taxi till staden Tissamaharama och hotellet Thaulle resort.

Superhärligt hotell med bra mat och fantastiska rum med utsikt över sjön. Att vi blev uppgraderade till ett riktigt stort rum gjorde inte saken sämre.

Ivfpappan

Redan 05.30 dagen efter blev vi upphämtade i jeep av vår guide för en heldag safari i Yala national park. Något trötta men supertaggade begav vi oss iväg.

Redan innan vi kom fram till nationalparken stor en massa andra jeepar parkerade mitt i vägen och alla kollade upp mot en liten klippa ca 20metr från vägen. Guiden hjälpte oss upp på taket av jeepen och där fick vi se 2st fantastiskt vackra leoparder som tittade på oss nyfiket. Så häftigt att få se leoparder i de vilda.

Redan kort efter att vi kört in i den väldiga nationalparken såg vi en massa vilda djur.

Hjortar, vildsvin, vattenbufflaroch påfåglar fanns i massor.

Efter ca 30 minuter stannar guiden jeepen och pekar in mot buskarna. Kort därefter kommer det ut en väldigt stor elefanthanne som nyfiket går förbi vår jeep. Så himla häftigt!

Häftigast på hela dagen var när guiden stannar och pratar med en annan guide vid en sjö. I ett träd bredvid oss satt 2 apor som lät väldigt konstigt och guiden förklarar att de signalerar till andra apor att det finns leopard i närheten. Efter 5-10 minuter dyker mycket riktigt en jättefin leopard upp för att gå ner och dricka i sjön. Samtidigt kommer en elefantfamilj med en liten liten elefantbäbis och badar på andra sidan av denna lilla sjön. Helt fantastisk att få se allt detta tillsamman.

Resten av dagen åkte vi runt och kollade på elefanter, vattenbufflar, mungos, krokodiler och andra spännande djur.

Kl 19 var vi tillbaka på hotellet igen otroligt belåtna med dagen. Efter en jättegod middag somnade vi båda lyckliga . Då vi gillade hotellet så mycket bestämde vi oss för att stanna en extra dag och bara slappa i poolen.

På fredagen satte vi oss åter igen i en taxi. Denna gång ca 3 timmar som tog oss till bergsbyn Ella. Här bodde vi för första gången på ett något sämre ställe där sängen var hårdare än betong.

I Ella åt vi lite god mat och gick och la oss ganska tidigt då vi skulle upp och ta tåget till Kandy,

Om ni åker till Sri Lanka MÅSTE ni åka tågresan mellan Ellen och Kandy. Resan går över bergen, genom skog, djungel och förbi vattenfall. Vi åkte i 2a klass så man i 1a klass inte kan fälla ner fönsterna och känna vinden och den friska luften uppe i bergen bland teodlingarna. Helt fantastisk upplevelse även om 6 timmar var i längsta laget.

Sista natten spenderades på den superfina hotellet OZO Kandy. Även här hade vi förmån att bli uppgraderade till ett bättre rum.

En taxi plockade upp oss redan kl 06 för den 3,5 timmar långa färden till flygplatsen.

Planerar ni att åka på långresa och vill åka till ett ställe med massa äventyr,  trevliga människor, billigt och fantastiskt fint så ska ni åka till Sri Lanka. Helt fantastiskt land och vi kommer definitivt tillbaka!

Enda negativa är precis som övriga Asien trafiken. Man är precis livrädd konstant.

Nu fortsätter graviditeten och på torsdag är det dags för RUL.

Vad tror ni, är det en kille eller tjej?

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!