ivfpappan.se

Sri Lanka del 1: gravidresa

Så var det äntligen dags för semester!

På kvällen den 15/3 satte vi äntligen oss i de bekväma sätena på Qatar airways plan mot Doha där vi mellanlandade för att sedan byta till ett nytt plan till Columbo, Sri Lanka. Första sträckan gick ok men en del myror i benen. Andra sträckan sov både jag och Adéle konstant i nästan 6 timmar och vips var vi framme!

På flygplatsen togs vi emot av en herre med skylten ”MR Gustaf” och sedan väntade en taxiresa på ungefär 3 timmar ner till Hikkaduwa. Värt att nämna är att taxin från Åkersberga där vi lämnade katterna till Arlanda tog 20 min och kostade 650 kr. Taxin från Columbo till Hikkaduwa tog 3 timmar och kostade 450 kr.

Ivfpappan

Där togs vi emot av den fantastiska Valentina som tillsammans med sin man ägde Villan där vi skulle bo kommande 5 nätter. Det visade sig att Valentina var född i Italien med lankesiska föräldrar. Redan andra kvällen lagade Valentina en fantastisk skaldjurspasta till Adéle och en köttragu till mig. Magiskt gott!

Villan var kanon, nära till stranden och med egen pool och superbra service och mat. I Hikkaduwa tog vi det mest lugnt på stranden om dagarna och åt gott på kvällarna.

Efter 5 dagar begav vi oss ner till ett nytt paradis, nämligen Pearlys dream cabana på stranden dalawella nära Unawatuna. Ett underbart men enkelt familjeägt krypin på stranden. Även här är alla supertrevliga men stället håller något lägre standard. Men vad gör det mär man får vakna upp till vågornas brus där stora sköldpaddor tittar upp då och då.

Precis när vi gått och lagt oss knackde ägarna på vår dörr och frågade om vi ville se något häftigt på stranden. Vi hängde såklart med och precis utanför oss hade en stor sköldpadda tagit sig upp på stranden för att lägga sina ägg.

Dag 2 på nya stället begav vi oss på havs-safari. Redan kl 06 på morgonen begav vi oss 50 minuter med tuktuk till granstadend hamn där en större båt väntade. Redan när vi kom ut på öppet hav började en massa delfiner simma längs båten och hoppa i vågorna. Till saken hör att jag älskar delfiner i de fria!

Strax därefter kom det ett gäng grindvalar och visade upp sig innan det var dags för dagens häftigaste upplevelse. Våra guider på båten började peka och ropa. Strax därefter stannade båten och en bit framför oss låg en stor blåval och blåste ut vatten och luft i en stor fontän. Innan den begav sig ner i djupet igen visade den sin stora stjärtfena. Sånt man bara ser på film!

Därefter begav vi oss mycket belåtna hemåt, stannade på ”ceylon sliders” för en riktigt härlig brunch. Dagen kunde knappt varit bättre!

De kommande 2 dagarna har vi mest tagit det lugnt, besökt grannstranden i Unawatuna och idag passade vi på att gå på Spa på vad som verkade vara nån helig plats. Jag tog en helkroppsmassage och Adéle en ansiktsbehandling samt lite ”scrub” pga graviditeten.

Efter ännu en magisk dag i paradiset somnar vi fräscha i våra brunbrända kroppar. Vi har nu dansat in i vecka 17 och allt känns toppen!

Idag beger vi oss till nästa äventyr, Yala nationalpark där vi i morgon har bokat en heldag med guide. Förutom vilda elefanter finns där världens största bestånd av vilda Leoparden. Mer om det i kommande del 2.

Tills dess, ta hand om varandra och god natt ❤️

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!