ivfpappan.se

Semester del 1: Köpenhamn

Äntligen dags för lite semester!

På IVF-fronten har det inte hänt mycket då kliniken är stängd och vi väntar på ny insättning i början av augusti.

Tågresa

Vi tog snabbtågen ner till Köpenhamn. Kan knappt minnas  är jag åkte tåg en längre bit senast. Jag hade bokat första klass och hade nog större förväntningar än rimligt.

Upptäckte snabbt att det inte hänt mycket med SJs tåg sedan jag själv  var barn. Inredningen är den samma och x2000-tågen har samma fel.

Bortsett från miljöaspekten så förstår jag att folk flyger mycket då serviceupplevelsen är 1000 ggr längre fram på flygen.

MEN, att ta tåget var riktigt nice. Snabbt (ca 4,5 timmar dörr till dörr) och sätena i första klass  var stora och sköna.

Vi var dessutom i tid både dit och hem!!! Att hela kupén luktade bajs på hemvägen pga något fel och att ACn i de andras vagnar inte fungerade är en annan femma.

Hotellet

Vi anlände till Köpenhamn runt lunch och checkade omgående in på First Kong Frederik i centrala Köpenhamn.

Här möts man av en väldigt fin reception och vi får snabbt hjälp av trevlig personal att checka in.

Vi får ett mysigt rum med ganska mycket utrymme högst upp. Problemet var dock att hela hotellet saknar AC vilket minst sagt hade behövts i denna hetta. Den fläkt hotellet placerat i rummet hjälpte föga och trots helt öppna fönster var det en  bastuvärme på rummet.

Något som däremot var riktigt bra var frukosten. Världens godaste äggröra, olika ostar och en massa andra godsaker.

En annan bra sak med hotellet var att de hyrde ut cyklar till en relativt liten peng.

sammanfattning av First Kong Frederik

+ läge – mer centralt går inte att komma

+ frukost

+ cykeluthyrning

– ingen AC

– renovering av rummen behövs

Köpenhamn

Första dagen tog vi en promenad. Ströget först, sedan vidare till street food-marknaden för lite lunch.

Därefter begav vi oss till Christiania

Christiania var sig likt. De trevliga människorna, den öppna försäljningen och den mysiga atmosfären. Hoppas verkligen denna lilla fristad får vara kvar.

Efter en lång dag på stan gick vi hem och vilade lite innan vi gjorde oss i ordning och begav oss till köttbyn för middag. Tyvärr hann klockan bli närmare 22 vilket innebar att menyerna var något begränsade men det blev bra ändå.

Adèle käkade en magisk god oxfilé och jag en helt ok lammfilé.

Mätta och belåtna promenerade vi hem för att sova i ”bastun”.

Dag 2

Dag två var precis som alla andra dagar denna sommar riktigt varm. Vi beslutade därför oss att efter en fantastiskt frukost låna var sin cykel av hotellet och bege oss till en strand strax utanför Köpenhamn.

Detta kan ha  varit det bästa beslutet på länge.

Att  cykla i Köpenhamn är suveränt.  Cykelbanor överallt och alla cyklister vet hur man cyklar med signalering osv.

Färden till stranden var supervacker och längst vägen var den ena villan vackrare än den andra.

Här på denna stranden spenderade vi sedan hela dagen.

På kvällen hade vi bokat en Italiensk restaurang.

Vi började med en härlig charkbricka och därefter tog jag en oxfilé med tryffel och Adèle tog en pasta.

Precis som alltid ville Adèle hellre ha min mat varpå hon fick hälften.

Sedan avslutade vi med en tiramisu och en espresso.

Hyfsat nöjda med maten cyklade vi hem genom ett skymmande mysigt Köpenhamn.

Dag 3

Efter en lika god frukost som dagen innan bestämde vi oss för att spendera sista dagen med sol och bad. Vi cyklade därför bort till bryggorna i centrala Köpenhamn för att där sola och bada.

Efter några timmar mötte vi upp Adèles kollega med sambo och barn och tog en gemensam fika.

Avslutningsvis cyklade vi bort till copenhagen street food market.

Vilket ställe!!! Massa matstånd med ett fantastiskt utbud.

Här åt vi lite grekiskt innan vi cyklade tillbaka och checkade ut.

Tre magiska dagar i Köpenhamn var nu slut och jag kan definitivt rekommendera en resa hit.

Köpenhamn är magiskt !!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!